Hvordan skriver man
universitetsopgaver?
25 staldfiduser
[version 5.X.00\CGT– corr.
27.I.01]
De følgende gode råd gør ikke
krav på at være hverken fyldestgørende eller særlig videnskabelige. Til gengæld
bygger de på egne, dyrekøbte erfaringer.
Jeg har haft stor glæde og
bekræftelse af at læse Umberto Ecos fremragende bog Come si far una tesi de
laurea (1977) oversat til dansk af Pernille Harsting og Lise Grosen
Rasmussen: Kunsten at skrive speciale (1997 og senere). Eco kan her som
på så mange andre områder anbefales på det varmeste.
1 Gå aldrig i gang med et emne,
du ikke brænder for
Alle taber pusten undervejs, men
hvis emnet virker kedeligt allerede fra begyndelsen, er det bedre at finde på
noget andet. – Hvad enten din vejleder er begejstret for ideen eller ej.
2 Vent ikke på, at andre finde
emnet til dig
Universitetet er ikke noget
fritidshjem, og kan ikke forvente, at andre gør arbejdet for dig. En vigtig del
af enhver opgave er faktisk at finde det emne, som er (1) interessant for
opgaveskriveren, (2) i en eller anden forstand kan siges at være relevant (3)
er afgrænset eller kan afgrænses til den aktuelle opgaveform.
3 Vælg emner, du kan overskue
Eco formulerer det i fire
tommelfingerregler:
– Det skal være forbindelse med
kandidatens øvrige interesser (andre eksaminer, politiske interesser,
kulturelle, religiøse)
– De kilder, som skal benyttes,
skal være tilgængelige for kandidaten (fysisk, materielt)
– De kilder, som skal benyttes
skal være håndterbare (inden for kandidatens kulturelle rækkevidde)
– Metoden skal ligge inden for
kandidatens erfaringsområde
4 Læg en tidsplan for din
opgaveskrivning
Det nytter ikke noget at ‘tænke
på at ville skrive en opgave om noget om x engang i det næste semester’. Den
slags planlægning ender som regel med en ødelagt juleferie og et dårligt
eksamensresultat. Væn dig til at se mere end to måneder frem! Du kan have mange
forpligtelser (arbejde, familie, et andet fag osv), men det er dit eget ansvar
at få det hele til at hænge sammen. Skriv planen ind i din kalender.
5 Find vejlederen på et tidligt
tidspunkt
Vejlederens opgave er at vejlede,
også i den første fase. Derfor er det dumt at vente med at tale med vejlederen
af frygt for at komme til at sige og mene noget uigennemtænkt. Det første møde
kan være meget betydningsfuldt for det videre arbejde. Husk din kalender ved
mødet! Om vejledere og brug af dem se iøvrigt pjecen fra formidlingscentret: Brug
din vejleder godt, selv om den lidt mistroiske indstilling, pjecen lægge op
til, måske ikke er så klog en fremgangsmåde.
6 Gør dig klart, hvilke krav en
universitetsopgave stiller
Den enkleste måde at få et indtryk
af opgavens omfang og ‘videnskabelighed’ er at gennemlæse tidligere opgaver.
Det er en tillidssag at udlåne opgaver. Spørg derfor først folk, du kender. Det
er klogt at vælge opgaver i det fag, du skal skrive i – traditionerne fra
institut til institut er meget forskellige, og hvad man end mener om dét, er
det ikke tiden at reformere fagtraditioner i denne situation.
Det er vigtigt at huske, at i de
fleste opgaver skal kandidaten prøves i sikkerhed i en faglig metode, ikke i
selvstændig videnskabelig forskning. Dette gælder også specialer. Det er ganske
fornuftigt, for selv om man skulle få en genial idé, hjælper det ikke, hvis man
ikke er i stand til at fremstille den på en videnskabelig korrekt måde.
Lær opgaveskrivningens vanskelige
kunst ved
(1) at læse en eller flere
opgaver
(2) at lytte til, hvordan ældre
studerende knokler med deres opgaver
(3) tale med din vejleder
(4) at læse videnskabelige
artikler om mange forskellige emner; i artiklerne ser man et af
opgaveskrivningens mål: den selvstændige fremlæggelse af et nyt
forskningsresultat på en begrænset plads.
7 Tilegn dig fagets terminologi
På samme måde som håndværkere og
EDB-eksperter har et fagsprog, som er meningsfyldt og nødvendigt for dem, har
de forskellige gerne af filologien sin særlige terminologi. Den lærer man
gennem studierne i al almindelighed, men det kan være klogt at systematisere
den ved at læse bøger som Gerhard Jäger: Einführung in die Klassische
Philologie München1975 og mange senere oplag.
8 Begynd din opgave med bibliografien
Mens du stadig er i den søgende
fase, læser du mange forskellige bøger og artikler, nogle appetitvækkere, andre
(for) vanskelige detailgennemgange af et problem.
Lav en bibliografi fra
begyndelsen, og lav den rigtigt fra begyndelsen (se appendix). Bibliografien
bliver rygraden i dit senere arbejde, og derfor er det vigtigt at lave en
foreløbig registrering over de bøger, man får fat på. Den foreløbige
bibliografi skal altså både omfatte de bøger, man med sikkerhed skal bruge
senere, og en intern advarsel om dem, man aldrig skal se igen. Det klogeste er
at lave et EDB-register (nogle oplysninger kan blokkes fra bibliografierne og
indsættes direkte, andre må man selv skrive).
Sørg for at indrette din
bibliografi rigtigt fra begyndelsen. en del af bøgerne skal smides ud senere,
men det er dødkedeligt at sidde og rette bibliografien til i sidste øjeblik.
Lær de rigtige vaner fra begyndelsen, dem skal du bruge igen og igen.
9 Lav referater af, hvad du læser
I gamle dage skrev man
seddelkartoteker, hvor der stod korte resumeer bag på kortene eller på bikort,
som man satte ind i kartoteket. Ideen kan med fordel overføres til EDB. Begynd
med at indrette et særligt bibliotek med underbiblioteker til denne opgave (plutarch/bibliografi
– referat – disposition – ...) og overfør de bibliografiske oplysninger til dit
referat-bibliotek. Her står, hvor du kan finde alting.
Hvis du har råd, kan du med
fordel kopiere artikler eller vigtige kapitler. Her gælder det samme: Stol ikke
på din hukommelse! Sæt alt i ringbind i alfabetisk rækkefølge (efter forfatter,
svarende til bibliografien) og angiv i bibliografien med et tegn (*#+ el.
lign), at denne artikel findes i kopi i mappe **). Erfaringen viser, at man
mange år kan vende tilbage til det samme emne i en anden forbindelse, og så er
det en utrolig hjælp at have orden på notene, når man ikke længere kan huske,
hvor hvad stod. Exx. hos Eco, s. 135ff.
I lærde værker kan bibliografier
tage pippet fra læseren. De har ofte som et af deres formål at imponere læseren
og bør ikke efterlignes i en universitetsopgave. Skriv kun de bøger i
bibliografien, som du rent faktisk har læst eller læst i, og som du bruger i
din opgave. Det andet er i denne sammenhæng videnskabeligt uhæderligt. Læs om
videnskabelig hæderlighed og ydmyghed i Eco s. 142ff.
10 Lav en Adversaria
‘Adversaria’ betyder ‘det man
bliver opmærksom på undervejs’ og bør være en notesbog, som følger en overalt,
mens man arbejder med et emne. Ens Adversaria (husk tydeligt navn og adresse og
løfte om findeløn!) er et uvurderligt arbejdsredskab, som computeren ikke har
gjort overflødig: når som helst og hvor som helst kan man nedskrive et indskud,
en idé, som kan vise sig at være god eller dårlig. Det vigtigste er at få den
ned på papir. I jeres alder er I allerede begyndt at glemme, og den gode idé
kommer måske aldrig igen. Her kan computeren ikke hamle op med papiret.
Adversaria skal selvfølgelig være
til at finde rundt i – herom senere.
11 Lav en disposition
Dispositionen skal forstås som en
fleksibel størrelse – ingen ved jo, hvad undersøgelsen vil vise, og
dispositionen kan derfor sagens vise sig at være forkert. Det vigtigste er
imidlertid at have noget at korrigere. Planer bliver kun rigtigere og bedre,
hvis de bliver skrevet ned og korrigeret. Medbring dispositionen til hvert møde
med vejlederen og aftving vedkommende en vurdering af den. Tag ikke ‘Det ser jo
meget godt ud’ for gode varer, hverken fra vejlederen eller fra dig selv.
12 Begynd at skrive tidligt
Med den nye teknologi er der
ingen undskyldning for at vente med at skrive. Skrivning er en kunst som
brødbagning og rosendyrkning, og man bliver kun bedre af at prøve. Læg mærke
til, at der ikke er tale om et enten tilegning af nyt stof eller
fremlægning af epokegørende nye resultater. De to processer skal foregå
samtidig og i samspil. Derfor er der ingen fare for skrive noget ‘forkert’. Det
samme afsnit skal skrives igennem mange gange, både for at rette indhold og for
at orbedre formen, og der er kun noget at rette, hvis der er noget på papiret.
Under detailretningen sker der også en nødvendig korrektion af dispositionen.
Husk at rette dispositions-filen løbende, så der ikke er uoveresnstemmelse
mellem den nuværende plan og den nedskrevne! Qui scribit bis discit Den der
skriver ned, lærer to gange.
13 Problemformulering
Probemformulering er et brugt og
misbrugt ord. Problem betyder som bekendt ‘noget der er kastet frem til
behandling’, og en universitetsopgave kan meget vel defineres sådan, ligesom
opgaver ideelt opstår af en undren over et eller andet. Eco har nogle
vidunderlige eksempler på opgaver – de kan ikke refereres, men må læses.
Problemformulering er i virkeligheden kun en koncentreret fremlæggelse af, hvad
man har tænkt sig at sige. Den skrives til sidst i sin endelige form, når man
ved, hvad det er, men inden da skal den skrives om og om, mens man arbejder og
bliver klogere på sit emne.
14 Gør dig
afsender-modtager-situationen klar
Opgaveskrivningens særlige
situation er meget vigtig at forstå og forholde sig til; især skal man huske
på, at examinator og censor principielt ikke skal belæres, men kontrollere din
lærdom. (Aristoteles formulerer det således: det er betegnende for den
veluddannede [censor], at han er i stand til at vurdere, om det andre siger er
sandt).
15 Skriv klart og godt dansk
‘Det dunkelt sagda är det dunkelt
tänkta’. Fald ikke for fristelsen til at skrive i en opstyltet stil, som du
sandsynligvis ikke behersker alligevel. Gør det til at dyd at udtrykke dig
klart, entydigt og neutralt uden brug af ‘imponator-ord’, dvs. fremmedord, som
ikke er almindelige i fagsproget og ikke er nødvendige for den entydige
fremstilling. Man skal ikke være sproglig purist med heller ikke prøve at dække
sig bag smarte, men upræcise floskler.
Det kræver ofte mange
omskrivninger af teksten at finde den rigtige form. Du har tid til at omskrive,
hvis du har sørget for at skrive noget i ordentlig tid.
Pas på med værdiladede ord og
hurtige domme: ‘Forfatteren til denne artikel er iditot’ er ikke en heldig
formulering af en uenighed med en forsker.
16 Udnyt dine omgivelser – ikke
blot vejlederen
Selv om de færreste har venner,
kæreste eller familiemedlemmer, der er eksperter i lige det område, man beskæftiger
sig med, kan det være en god idé (i hvert fald en gang imellem) at sætte sig
for at forklare, hvad man skriver om. Det er ofte overraskende, hvad
tilsyneladende ignoranter på området kan bidrage med, først og fremmest ved at
lytte og give den lærde kandidat tid til formulere sig mundtligt om sagen. Husk
at have adversaria liggende ved siden af! Der skal uden tvivl skrives noget ned
undervejs.
17 Skriv flere steder i opgaven
på én gang og hver dag
Det er en misforståelse, at man
ikke kan skrive kapitel 2, førend kapitel 1 er helt færdigt. Det vil hurtigt
vise sig, at når man går i stå ét sted, kan man komme videre et andet, og at
det videre arbejde kan sætte skub i det, der gik i stå. Lad være med at falde
for ‘skriveblokeringssyndromet’. Skriv et andet sted! Der er altid noget (også
noget mere rutinepræget), som du kan komme videre med – bibliografien og
referaterne fx. Gør dig til en vane, at du har skrevet noget på opgaven hver
dag, om det så kun er en ubetydlig omformulering. Nulla dies sine linea.
18 Sikkerhedskopier og
versionsnumre
Det er ikke nødvendigt at printe
teksten ud hver dag, men sørg for at få den sikkerhedskopieret, mindst én gang
om dagen. Stol ikke på computeren. Hav en selvstændig diskette med det hele på!
Opgavens afsnit bør ligge i forskellige filer, mens man
arbejder. Det er klogt at udstyre alle afsnit med en dato [version 5.X.00] og
ikke blot et nummer – ingen kan senere hen huske, hvilket nummer man er kommet
til. Gem ikke for mange af de gamle versioner. Du får ikke brug for dem, og de
er kun forvirrende og kan blandes sammen med senere og rigtige versioner.
19 Kildehenvisninger og fodnoter
Kildehenvisninger (i tekst og
noter) har til formål at give læseren mulighed for at kontrollere og arbejde
videre med en påstand, som opgaveskriveren har fremsat. I klassisk filologi er
der heldigvis en lang og god tradition for præcise kildehenvisniger til
klassiske forfattere med et helt entydigt system (Brug altid forkortelserne i
et anerkendt og udbredt værk, fx Oxford Classical Dictionary ell.
lign.). Hvis man arbejder med uudgivet materiale, skal man være yderst
omhyggelig med arkivsignaturer og lignende. Henvisninger til hjemmesider på www
bør i hvert fald foreløbig følges af en udskrift på papir, som kan vedlægges i
appendix.
Når der er tale om moderne
litteratur (‘sekundærlitteratur’) er der flere skoler med hver sit
referencesystem. Personligt foretrækker jeg det såkaldte ‘Harvard-system’, som
forudsætter en konsekvent samarbejdning af henvisninger og bibliografi. Dette
emne er meget omfattende og fortjener en særlig behandling, se appendix til
staldfiduserne. Eco har s. 164ff en diskussion af emnet (han bryder sig ikke om
Harvard-systemet, som dog i de seneste 25 år er blevet det almindeligste, især
i engelsksproget litteratur).
Se også afsnittet ‘Gode råd,
faldgruber, skik og brug’ s. 175.
20 Få altid andre end vejlederen
til at læse opgaven igennem
Vejledere læser gerne dele af
opgave igennem og giver gode råd, mens skrivningen står på, men den endelige
redaktion er altid kandidatens ansvar. Derfor er det en god idé at alliere sig
med venner og bekendte, der er skrappe til ortografi og tegnsætning, hvis man
ikke selv føler sig sikker. Man kan godt sætte komma og finde stavefejl, selv
om man ikke forstår alt, hvad man læser.
21 Citater på fremmede sprog
Der er to problemer her:
(1) Citater på moderne sprog.
Begræns dem mest muligt. Hvis der er tydelige henvisninger, kan læseren om
nødvendigt selv finde dem. En god, velformuleret pointe kan dog med fordel
citeres, ligesom et udsagn, som man har tænkt sig at argumentere længe imod,
nok bør citeres i deres fulde ordlyd (Eco s. 162f).
(2) Græske og latinske citater.
Man skal ikke citere side op og side ned. Lange citater, som man af en eller
anden grund finder det helt nødvendigt at citere, står bedst i et appendix. I
opgaver i klassisk filologi er det klædeligt, at læseren kan føle sig sikker
på, hvordan forfatteren udlægger teksten. Derfor bør der være en parafrase, der
fremhæver de centrale ord og begreber (gerne gengivet i parentes) eller en
egentlig oversættelse. – Men: Ne quid nimis, alt med måde.
22 Indskrivning og endelig
disposition + indledning + konklusion
Hvis du har fulgt de tidligere
staldfiduser, vil du ikke have brug for mange råd her – opgaven har taget sin
egen form. Husk, at der ikke er én fast disposition, selvom nogle elementer er
givne.
Der er dog nogle praktiske ting,
man skal huske i sidste fase:
(1) Det tager længere tid at
komme igennem sidste fase, end du tror.
(2) Forestil dig, at du uden
advarsler og introduktioner får opgaven i hånden. Er det muligt at forstå, hvad
det hele drejer sig om? Som regel ikke. Det intense arbejde har gjort
forfatteren så fortrolig med problemstillingerne, at alt synes indlysende,
hvilket som regel ikke er. Husk indlede med en halv side, hvor du begynder med
at fremlægge problemet helt ligefremt, så læseren kan stige på og være med. Det
er højst irriterende at måtte læse helt hen til konklusionen for at forstå,
hvad det egentlig drejer sig om. Det må gerne formuleres som nogle punkter
(‘theser’) som du vil behandle/beviser/modbevise.
(3) Det er altid en god idé at
sammenfatte opgavens resultater i en konklusion. Husk, at det er en
sammenfatning: der må ikke pludselig optræde nye momenter. Konklusionen kan
skrives ud i ét, men det er ofte klogt at stille den op som punkter (evt. med
henvisninger til side ** og **). I konklusionen viser forfatteren overblikket,
og mange læsere vil begynde her.
23 Layout
Sidetallet er væsentligt. Lad være
med at overskride. Flyt evt. noget materiale over i et appendix, som ikke
tæller med, hvis du er i pladsnød. Det er bedre end at fifle med linieafstand
og punktstørrelse. Censorer har sjældent så gode øjne som du.
Eco har s. 182ff ‘Afsluttende
redaktion’ en mængde gode råd. Her kan andres opgaver også være gode at se på –
særlig som advarsler om, hvad man ikke bør gøre! Fancy typografi og små
vignetter bør man holde sig fra, ligesom nok så flotte, farvelagte forsider
ikke altid bliver modtaget i den ånd, de er tegnet i.
24 Den endelig tekst
Når opgaven og dens disposition
efter mange anstrengelser er blevet færdig, er det bedst at være i så god tid,
at den kan ligge nogen tid inden den sidste gennemlæsning. Man bliver
forbløffet over, hvad man ser af fejl efter bare 14 dage. Hellere nu end siden.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, er der kun at håbe, at man har fundet det
meste.
25 Evaluering
Bed altid vejlederen om en
samtale efter karaktergivning og få en forklaring på, hvad der var godt og
skidt – gerne skriftligt. Alle kan lære noget af en afleveret opgave.
Vejlederens og censors opgave er ikke kun at give en karakter, de skal også
give deres vurdering af, hvor
kandidatens stærke og svage sider er, og hvordan de kan styrkes. Du skal
jo skrive mange flere opgaver, artikler og redegørelser i dit videre akademiske
liv!
Appendix
Havardsystemet kort fortalt
Princippet i Havardsyetmet er, at
bibliografien og fodnoterne arbejder tæt sammen, og at alle henvisninger i
fodnoterne principielt er til et efternavn, et årstal og en side.
Bibliografi
Forfatternavne skrives med
almindelige bogstaver, titler på bøger og tidsskrifter med kursiv,
sidetal, årstal o.a. med almindelige bogstaver, fx
Thomsen (1995) Thomsen,
Rudi: Det persiske verdensrige. Aarhus 1995
Friis Johansen (1991) Friis Johansen, Karsten: Den europæiske
filosofs historie. København 1991
Favrholdt (1995) Favrholdt,
David: ‘Logisk positivisme’ side 378-389 i: Birgitte Rahbek (udg.): Når
mennesket undrer sig. Vestlige tanker gennem 2500 år. Aarhus 1995
Hansen (1997) Mogens
Herman Hansen: ‘One hundred and sixty theses about Athenian democracy’ i: Classica
et Mediaevalia 48 (1997) s. 205-265.
Hvis en bog ikke har en egentlig
forfatter (fx et lovkorpus, et leksikon), bruges ofte en anerkendt forkortelse,
fx
SDE Den
Store Danske Encyklopædi
DRB Danmarks Riges Breve
Disse forkortelser må man lære i
faglitteraturen. Forkortelsesordbøget kan hjælpe, men gør det ikke altid.
NB: Vær meget forsigtig med at
lave dine egne forkortelser. Det virker irriterende på læseren, når der
optræder uautoriserede forkortelser. Hvis du gør det, skal du sørge for at være
konsekvent, fx altid bruge samme forkortelse. Men undgå det i videst muligt
omfang.
Tekster og kildeudgaver kan med
fordel sættes for sig under forfatteren, fx
Aristoteles: Etikken. Oversat og udgivet af
Søren Porsborg. København 2000.
Også her gælder det, at der
findes anerkendte forkortelser, som det er en del af den faglige kunnen at
beherske.
Fodnoter
Fodnoterne henviser til sidetal,
fx
Favrholdt (1995) s. 380.
Forslag til rettelser og forbedringer af staldfiduserne modtages med tak.